گزارش گروه کوهنوردی آسمان البرز از سفر به روستای صرخه و اهواز

الی 12 فروردین 91 پیمایش در امتداد رود کارون و بازدید از شهرهای شوشتر،شوش ،دزفول ،خرم آباد سرپرست برنامه :آقای دکترزاده شرکت کنندگان: خانمها صابری وجمشیدی آقایان : احمدی ،آذرنیا ،اکبری،طلاساز ،عسگری عکاس :آقای آذرنیا تهیه گزارش :خانم جمشیدی موقعیت جغرافیایی کارون : رودکارون با طول 950کیلومتر پرآبترین وبزرگترین رود ایران است وتنها رودخانه ای است که به آبهای بین المللی واقیانوسهای جهان ارتباط دارد ،این رود موقعیت جغرافیایی واقتصادی ممتازی برای شهر اهواز بوجود آورده واکثر تمدنهای باستانی جهان وپیدایش شهر نشینی درکنار رودهای دائمی وبزرگ بوده که کارون یکی از آنهاست.سرچشمه کارون آب کاج زردکوه بختیاری است پس از عبور ازمناطق کوهستانی درمنطقه ای بنام گتوند وارد دشت خوزستان می شود. رود کارون درشمال شهر شوشتر به دو شاخه تقسیم ودر جنوب شوشتر به یکدیگر متصل می شوند شاخه مهم کارون رود دز است که درشمال اهواز به رودکارون ملحق میشود و رود کارون درمرز ایران وعراق به اروند رود پیوسته و وارد خلیج فارس می شود ومحل تلاقی رود دز و کارون بند قیر (قیل) است که به نام کارون بزرگ خوانده می شود وکشتیرانی فقط درهمین محدوده ازکارون امکانپذیر است وطول این مسیر حدود 190کیلومتر است . صبح روزجمعه چهارم فروردین طبق قراری که بادوستانمان درساعت 10 صبح درمترو کرج داشتیم با بدرقه گرم آقایان عیوضی وسبزه پرور و خانم طلاساز حرکت به سمت راه آهن را آغاز کرده وساعت 13 بود که قطار تهران به اهواز حرکت کرد و 6صبح روزشنبه پنجم فروردین به اهواز رسیدیم . بعداز پیاده شدن از قطار به پارک لاله اهواز رفته بعد از تمرین صبحگاهی دوستانمان جهت حفظ آمادگی اردوهای هیمالیانوردی وصرف صبحانه وتقسیم وسایل عمومی ساعت 30/8 دقیقه بود که پیمایشمان را از سمت شمال کارون آغاز کردیم وازمحله های سیدخلف و دغاغله ومنطقه حفاظت شده دغاغله بدلیل عبور لوله های نفت گذشته ودرمحله بیت فارس لوازم نهاررا تهیه ونهاررا درآنجا صرف کرده وبعد ازساعتی استراحت حرکت کردیم و با عبورازبین نیزارها به کنار راه آهن رسیدیم ناگفته نماند بدلیل عدم شناخت مسیر از افراد محلی اطلاعاتی جهت یافتن مسیر دریافت می کردیم که دراین مسیر با آقای نعیم لویمی آشنا شدیم که با استقبال گرم ایشان روبرو شده وما را به منزل خود برده وبه گرمی ازما پذیرایی کردند وبعد از شام همراه آقای لویمی به منزل دوست گرامیشان آقای لفته صرخه رفتیم وبا استقبال گرم خانواده ایشان روبرو شدیم وما را شرمنده محبتهایشان کردند .
بهترین ومهمترین تجربه ما دراین سفر آشنایی با فرهنگ اقوام عرب بود و باید گفت خوزستان سزمین دیگری است، دنیایی متفاوت همراه با ویژگیها و تنوعات خاص،سرزمین نجابتها با آفتاب داغ و سوزان که گرما بخش حیات ،منشاءصفا، صمیمیت وخونگرمی جنوب وجنوبیهاست .خوزستان ازدیر بازمهد تمدن وفرهنگ بوده وقابلیتهای سرشاری دراین زمینه داشته که تاریخ گواه صادقی براین مدعاست . متاسفانه موضوعی که ما را متاثر کرده بود وضعیت رودکارون بود، ما در گذر از محله های اطراف کارون با فاجعه زیست محیطی روبرو شدیم که شخصا برای من قابل باورنبود ساحل کارون محلی برای انباشت زباله ها شده بود آنچه باعث نگرانی است ورود فاضلابهای خانگی وانسانی است که موجبات آلودگی رودخانه را فراهم کرده بود که تاثیر نامطلوبی براکو سیستم رودخانه خواهد داشت و ورود این فاضلابها به درون کارون این رود را که تا چند دهه قبل قابلیت کشتیرانی داشته به رودخانه ای مرده ودر حال احتضار تبدیل کرده ونگاه به کارون عمق زخمهایی که بواسطه فعالیتهای انسان برچهره رود نقش بسته را به زیبایی نمایان میکند .درحالیکه کارون میتواند به ایجاد فضاهای تفریحی دردل شهر کمک کند اما به شرطی که مسئولین بتوانند مسائل پیرامون رودخانه را حل کنند. صبح روزدوشنبه هفتم فروردین ساعت 30/8دقیقه با آقای لویمی خداحافظی کرده وبه سمت شمال حرکت کردیم واز کنار مزارع گذشتیم وساعت 30/12دقیقه درمسجد محله عنافچه نهاررا صرف وساعتی استراحت داشته وحرکت کردیم ومسیری که باید طی می کردیم دیگر کنار کارون نبود وبناچار جاده آسفالتی راباید طی می کردیم چندین ساعت پیاده روی زیر آفتاب داغ جنوب دوستان را خسته کرده بود وحدوداً ساعت 17بود که به محله بهائی رسیدیم و جهت عبوراز روی کارون باید ازدوبه استفاده می کردیم دوبه وسیله ای است که افراد و ماشینها را از یک سمت کارون به سمت دیگر می برد و به وسیله جریان آب حرکت می کند وبا گذراز روی کارون به وسیله دوبه به شهر ملاثانی رسیدیم ومجدداً پیمایش درکنار رود آغاز شد و بعد از چند ساعتی پیمایش زمان استراحت رسیده بود و مشغول چادر زدن بودیم که مجدداً لطف جنوبیهای عزیز شامل حالمان شد وحسینه ای داخل محله ندافیه دراختیارمان گذاشته و شب را در آنجا به سر بردیم . ساعت 9صبح حرکت کردیم دیگر مسیر کارون مسیر قابل پیمایش نبود تصمیم گرفتیم بقیه مسیر را با قایق برویم قایقی توسط دوستان تهیه شد و تا محل تلاقی دو رودکارون ودز که بند قیل (قیر)بود با قایق رفتیم وساعت 10/10دقیقه بود که پیمایش رود کارون تمام شده وباید از وسیله نقلیه برای طی طریق کردن بقیه مسیر استفاده می کردیم .به سمت شهر شوشتر که شهر سازه های آبی است حرکت کردیم و در این شهر ازمکانهای تاریخی وسیاحتی وزیارتی که شامل قلعه سلاسل،بند گرگر،کلاه فرنگی وآبشاروآسیابهای شوشتر بود دیدن کردیم بعد از یک روز بازدید ازشوشتر شب را در پارک نزدیک امام زاده عبد الله چادر زده و استراحت کردیم صبح روز هشتم فرورودین جهت بازدید از چغازنبیل حرکت کردیم چغازنبیل در 45 کیلو متری جنوب شرقی شهر شوش قرارگرفته و شهر باستانی است که درقرن 13 پیش از میلاد توسط شاه ایلامی ساخته شده است وکشف این شهر توسط یکی از کارشناسان خارجی شرکت نفت محوطه چغازنبیل انجام شده وباستان شناسان فرانسوی حفاریهای چغازنبیل را انجام دادند بعد از بازدید از چغازنبیل به سمت شوش حرکت کردیم. شوش کهن شهر ایران حدود 4250 سال پیش ازمیلاد بعنوان کانون مذهبی ساکنان دشت اطراف بنیان نهاده شده ونخستین نشانه از سکونت بشر درشوش به شش هزار سال پیش می رسد و دراین شهر باستانی از مکانهای تاریخی ومذهبی که شامل قلعه شوش که بدستور ژاک دمورگان کاشف نفت ایران ساخته شده و بعنوان موزه آجر نیز شناخته شده است وکاخ آپادانا و... بازدید به عمل آورده ومجدداً لطف جنوبیهای عزیز دراین شهر نیز شامل حالمان گردید و با آقای حمید لویمی از مسئولین میراث فرهنگی شهر شوش آشنا شده و با خدماتی که درزمینه تسهیل بازدید از مکانهای تاریخی وفرهنگی دراختیارما قراردادند کمک شایانی به ما نمودند وشب را دریکی ازمدارس شهر شوش گذراندیم . صبح روز نهم فروردین ساعت 40/8 جهت بازدید از شهر دزفول حرکت کردیم وساعت 12.30 دقیقه وارد دزفول شدیم ودراین شهر نیز ازمکانهای دیدنی آن بازدید نموده وشب رادرمنزل دوستان آقای اکبری بنام آقا ناصر گذرانده وجا دارد از این دوست عزیز نهایت تشکر وقدردانی را داشته باشیم. دهم فروردین مقصدمان شهر اندیمشک بود و یک روز را جهت بازدید از اندیمشک اختصاص داده بودیم ودر شهر اندیمشک آقای مریدی رئیس تربیت بدنی اندیمشک ما را مورد لطف ومحبت خود قرارداده و مدرسه ای جهت استراحت در اختیارمان قراردادند واز ایشان سپاسگذاریم صبح روز یازدهم فررودین جهت حرکت به سمت خرم آباد به پایانه مسافربری اندیمشک رفتیم برخلاف تمام محبتهایی که جنوبیهای عزیز داشتند متاسفانه کارکنان پایانه برخورد مناسبی نداشته و بناچاراز اتوبوسهای گذری برای رفتن به خرم آباد استفاده کردیم و حدوداً ساعت 12 بود که به خرم آباد رسیدیم و درخرم آباد نیز مسئولین اسکان مسافرین همکاری خوبی با ما داشتند و مکانی جهت استراحت دراختیارمان قراردادند و بعد از اطلاع دوستان خرم آبادی گروه کوهنوردی پویا ازورود ما به این شهردوستان به استقبال ما آمده وبا ماشین شخصی اشان ما را به مکانهای تاریخی وسیاحتی شهر برده و واقعاً ما را شرمنده محبتهای بی دریغ شان نمودند صبح روز دوازدهم فروردین دوستانمان آقای علی فرید و رضا امجدی ما رابه مکانی سرسبزوخرم برده وروز خوبی را همراه دوستانمان گذراندیم وساعت 22دوازده فروردین بود که با بدرقه دوستانمان در پایانه خرم آباد به سمت کرج حرکت کرده و صبح روز سیزدهم ساعت 6صبح وارد کرج شدیم . در پایان جا دارد ازتک تک دوستان آقایان نعیم لویمی ،لفته سرخه ،حمید لوینی ،مریدی ، ناصر عیدی ،علی فرید ، رضا امجدی و تمام دوستانی که ما را درهرچه بهتر اجرا شدن برنامه یاری کردند نهایت تشکر وقدردانی را داشته باشیم